menu
NL EN

Data basics: zo word jij datawise

20 juni 2017

Al anderhalf jaar mag ik mezelf datamarketeer bij Blauwhoed noemen. Iedere dag help ik mijn collega’s belangrijke beslissingen maken met behulp van data. Zoals: Wat voor soort woningen gaan we op deze locatie ontwikkelen? Maar ook: In welk project kunnen we het beste investeren?

Data basics: zo word jij datawise

een interview met Christiaan Tuyl, Blauwhoed

In deze blog deel ik mijn ‘data basics’ met je:

  • Ga op zoek naar ‘the right data’
  • Maak je data overzichtelijk en aantrekkelijk
  • Zorg dat je data toegankelijk is
  • Blijf leren!

Laat ik maar gelijk duidelijk beginnen: staar jezelf niet blind op ‘big data’. Als er één ding is dat ik heb geleerd als datamarketeer, is het dat. Wanneer je met data aan de slag wilt om je bedrijfsproces te verbeteren, gaat het er niet om dat je zoveel mogelijk data verzamelt. Het gaat om het verzamelen van de juiste data en het slim delen van die data: op het juiste moment, en op de juiste manier, met de juiste mensen. Geen kwestie van ‘big data’ dus, maar van ‘the right data’.

Vraag jezelf af: welke data is ‘the right data’?

Wanneer je als datamarketeer over de juiste data beschikt en die data op een slimme manier weet te delen met jouw collega’s, kun je een grote bijdrage leveren aan het bedrijfssucces. Maar wat is de juiste data? Dat weet je alleen wanneer je inzicht hebt in de precieze informatiebehoefte van jouw bedrijf. Maak voordat je begint met het verzamelen van data daarom een grondige analyse van het businessmodel van je bedrijf. Je kunt dit natuurlijk ook voor een specifiek project doen. Stel jezelf de volgende vragen:
1. Welke beslissingen moeten er in het bedrijfsproces gemaakt worden?
2. Welke informatiehindernissen zijn er bij het maken van deze beslissingen?
3. Welke informatie heb ik nodig om deze hindernissen te tackelen?
Als je antwoord op deze vragen hebt, weet je welke data je moet gaan verzamelen.

Maak je data overzichtelijk en aantrekkelijk

Heb je de juiste data verzameld, dan zit je op een potentiële schat aan informatie. Maar de echte waarde ontstaat pas wanneer je de data slim weet te delen met je collega’s zodat zij ‘data-driven’ beslissingen kunnen maken. Daarom is het belangrijk om je data op een juiste manier te presenteren. ‘Ruwe’ data wordt vaak gepresenteerd als een eindeloze tabel vol met cijfertjes. Zo’n tabel schrikt af. Zorg dat je jouw data analyseert en focus je op het overzichtelijk en aantrekkelijk presenteren van de conclusies die het belangrijkst zijn voor de besluitvorming van je collega’s.

Zelf werk ik veel met interactive dashboarding: ik maak dashboards waarin gebruikers zelf kunnen selecteren welke data ze willen zien. In zulke dashboards kun je veel informatie op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier presenteren. Ik heb wat tijd moeten investeren in het opzetten van deze dashboards (en ik blijf ze naar aanleiding van de ervaringen van mijn collega’s steeds verbeteren) maar eenmaal opgezet scheelt het ook veel tijd. Ben je geïnteresseerd in interactive dashboarding, dan is PowerBI een mooie tool.

Maak je data toegankelijk

Een andere succesfactor voor gebruik van data is de toegankelijkheid van de data. Staat de door jou ontzettend aantrekkelijk gepresenteerde data ergens op een individuele computer op kantoor, dan is de kans klein dat jouw collega’s er veel gebruik van zullen maken. Zorg dus dat je collega’s gemakkelijk op hun eigen apparaten (desktops, maar ook mobiele apparaten zoals laptops en smartphones) bij de data kunnen. Dat betekent wat voor je IT-structuur. Eén van de redenen waarom ik met PowerBI werk is vanwege de compatibiliteit met Sharepoint, het platform waarop onze organisatie online samenwerkt.

Blijf leren

Als datamarketeer ben je een facilitator: je verbindt je collega’s en je helpt hen bij het maken van beslissingen. In de praktijk zul je hen continu om feedback en verbetertips moeten vragen. De feedback van mijn collega’s heeft mij sinds ik startte als datamarketeer de meeste inzichten gegeven. Zorg daarnaast dat je op de hoogte blijft van de mogelijkheden. Er komen iedere dag nieuwe toepassingen bij op het gebied van data-analyse, datamarketing en ‘data-driven decision making’. Blijf scherp en blijf naar nieuwe kansen zoeken. Die zullen er de komende jaren nog volop komen!

Auteur: Boris Geheniau \ Data Basics.nl
Bron: Data Basics.nl